Tuesday, February 15, 2011

~EXERCISE~need it?

urm...arini nk cte psl SENAMAN laks..hehe..baru2 ni ktorg kt uma aktif gk wt senaman   ..i KKDG je la..hikhik..ikut mood..tp sbb de leader, so bnde tu menjadi....siap ngn vdeo senaman selama 1 jam..huuu...mmg berpeluh abs brdsrkn pengalaman...so, its good for you guys lah....ni pn de yg da ckp i makin nek skg..x phmlah...?aha...oke2..act, selaen pemakanan, exercise tu penting ye...kite kuarkn peluh n toksik kt bdn tu..pastu kembalikan otot2 pd aslnyer...spy jantung kite sume sehat...hehe...
Selain amalan makanan yang sehat dan rehat secukupnya , senaman merupakan salah satu komponen gaya hidup sehat yang sangat penting. Ia merupakan sejenis aktiviti riadah yang bolih dilakukan olih semua individu tanpa mengira umur, jantina dan pekerjaan. Senaman melibatkan aktiviti formal dan fizikal seperti berjoging, berlari, bersukan, berjalan kaki, berbasikal, berenang,lompat tali, tarian dan sebagainya. 

Hkikatnya dengan melapangkan sedikit masa, tenaga dan komitmen banyak faedah yang di perolehi daripada aktiviti bersenam ini. Mereka yang aktif bersenam dengan tetap, mempunyai kadar kematian yang lebih rendah berbanding mereka yang tidak aktif dan sedentari. Senaman didapati berkesan untuk memperbaiki dan meningkatkan taraf kesihatan terutama bagi mereka yang berpenyakit dan bermasalah seperti penyakit jantung, diabetes, kegemukan, hipertensi dan osteoporisis. 


Senaman membantu seseorang itu hidup dengan lebih cergas dari aspek fizikal dan metal. Pada masa yang sama mereka dapat melaksanakan kerja kerja harian dengan lebih bertenaga, penuh minat tanpa cepat merasa letih dan lesu. Mereka yang aktif bersenam mampu melibatkan diri sepenuhnya dalam pelbagai jenis aktiviti yang berkualiti walaupun usia telah meningkat. Senamam haruslah dijadikan komponen cara hidup sehat dan dijadikan sebagai sebahagian dari amalan hidup seharian. Senaman merupakan satu aktiviti yang perlu dirancang, diulang ulang dan dibentuk mengikut kehendak dan keupayaan individu oke2.

.i x dpt nk msukkn vdeo exercise yg sejam tu sbb beso sgt vdeonyer...so, ini de tips2 tuk 5 minutes workout lah!...korg ley try..bek tuk lose fat n slimkan prot...hehe....x amk mse lme pon...jom2~..ktorg da start wt da..anda bile lg??

let's try bebeh!>>>>>






selamat mencuba..


7 comments:

  1. bergegar umah tiap2 ptg...tp sonokk...heeee~

    ReplyDelete
  2. hehe..sonok kan??ooke rakan2..single2 double..single2 double!yah2!

    ReplyDelete
  3. yep, betul2, senaman elok untuk kesihatan kita =)

    ReplyDelete
  4. hehe..alaa...fza da kurus da...mar je yg agk berisi taw..huu..pe tips ek?

    ReplyDelete
  5. hahaha..sape la supplier dier..
    lepas ni poco-poco lak k

    ReplyDelete
  6. ehem2...supplier dea adlh.....kakak kurus "sgt"..:P..hehehehe...x sba nk poco2 wpun x tawu sgt..hehe

    ReplyDelete

thanks for ur lovely comments